Eltűnt a városból
Eltűnt a városból
Kedden reggel a villamoson a térdemnek koppant valami: egy sarkában felpöndörödött plakát, rajta az a mondat, amitől mindenki úgy tesz, mintha hirtelen megvakult volna: „Eltűnt.” A fotón fiatal nő, sötétbarna hajjal, mosolya nem a fogakat mutatja, inkább a szemzugból indul. Kádár Luca, 27. A papír sarkán QR-kód, és az apró betűk: „Ha látta, ne a rendőrséget hívja. Elérhetőség: anya.” A „ne a rendőrséget” így kiemelve, mintha direkt prospektus volna egy másik világba.
Végállomás előtt leszálltam. A plakátból három volt kiragasztva ugyanazon az oszlopon, egymásra csúszva, mint gyors egymásutánban legyártott kiáltások. A harmadikon egy zöld filcnyom: „Nem ott vagyok, ahol látsz.” Az idézőjel sehol, csak az a mindenkit bosszantó, közösségi-médiás beszédmód. Szeretem, ha a mondatoknak súlya van. Újságíró vagyok. Az a fajta, akit a hír és az emberi hang közti rés érdekel. Az a rés, ahol néha sötét huzat jár.
A telefonommal beolvastam a kódot. Egy oldal nyílt meg, letisztult felülettel: Vigyázz Rám – okosváros-biztonság, civil hálózat. Felugrott egy kis chatablak: „Segítünk, Nóri?” A nevemet valószínűleg cookie-ból vették, vagy az IP észlelt; mindegy. Rákoppintottam.
– Mit jelent az, hogy ne a rendőrséget? – írtam.
– A család kérésére. Gyorsabbak vagyunk – válaszolták. – Kérem, küldje, amit tud.
Nem tudtam semmit. Csak azt, hogy a plakát jó fotó: Luca a távolba néz, de a fókusza mintha két milliméterrel mellé állna. Nem ügynökségi kép; valami barát, aki szereti, ha egy kéz belekomponálódik a szélébe. Onnan tudtam, hogy a barát fontos lesz.
A szerkesztőségben Eszter, a főszerkesztő intett, hogy késsek el ebédről, mert „jó nap az, amikor eltűnik valaki, és nem mi tűnünk el az algoritmusból”. Cinikus, de igaza van: az emberek kattintanak a tűnésekre. A tűnés a modern kori kísértetünk. És – bár ezt csak magamnak vallom be – nyolc éve a húgom is eltűnt huszonnyolc percre, mielőtt meghalt. Azóta a hiányidő nálam mindig visszacseng.
– Kiírjuk? – kérdezte Eszter.
– Inkább kimegyek a címre – feleltem. – Jelentkezem, ha van emberi szál.
Az emberi szál Lucánál az anyja lett volna, de a telefonszám foglalt, a csengő elfáradt, mint az a remény, amely ötpercenként újra próbálkozik. A századfordulós ház lépcsőháza üres csigaház, a falon víztől felpöndörödött vakolat. Egy ajtónál macska szagát éreztem, a szemközti ajtónál sülő hagymáét. A Las Palmas nevű vegyesbolt előtt két lány cigarettázott és halkan nevetett.
– Lucát ismeritek? – kérdeztem.
– Mindenki ismer mindenkit – felelte a magas, pirospozsgás arcú. – De most már senki sem lát senkit sehol.
– Mikor láttátok utoljára?
– Vasárnap éjjel, a Népszínház utcánál – mondta a másik, szőke, gumikarikás hajjal. – Nevetett. Nem „á, mégse nevettem” fajtával, hanem igazival. Volt nála egy sárga tote bag. Rá volt írva: „Mihelyt megértem magam, eltűnök.”
– Ez idézet? – kérdeztem.
– Insta-bio – vont vállat.
A belső udvaron kifüggesztve a házirend mellé egy körözési tájékoztatót is raktak. A körözés hétfő délutáni. A képen Luca másik ruhában van. Smink nélkül szögletesebb az arca. Ilyen különbségek számítanak, ha valakinek a nyoma helyett csak a képei maradnak.
Felhívtam Petit, a podcast-vágónkat, aki fejből tudja a városi kamerák holtpontjait.
– A Népszínház utcánál vasárnap éjjel – mondtam. – Az a zebra, ahol a kamera mindig rossz fókuszt fog.
– Tudom – felelte. – A buszmegálló tetején is van egy. Nézem a streamet. Mondj időt.
– Kettő és három között.
– Vigyázz magadra – tette hozzá. – Az okosváros csapatnak mindig van egy lépéssel előrébb. A múltkori lakóparkos sztori után engem is követtek két napig.
– Nekünk meg van a mondat – feleltem. – Néha beéri a lépést.
Az okosváros hivatalosan: Integrált Városi Szolgáltatások Platformja. Valójában olyan, mint egy túlbuzgó házmester: mindent kommentál, de nem mindent lát. Útközben beugrottam a városháza ügyfélszolgálatára. Bence, egy informatikus ismerős forgatta a monitorát; háttérképen hegyek.
– Luca-ügy – mondtam. – Nem mondhatsz semmit, tudom. Mit mondanál, ha közben kiveszek egy kávét és a piros ikonú mappákat véletlenül kinyitnád?
Elnevette magát.
– A piros ikon a tesztadatoké – mondta. – De van egy új funkció: Árnyékjelentés. Nem publikus. Olyan bejelentésekből aggregál, amelyek nem haladják meg a közérdek küszöbét, mégis idegesítik a rendszert. Például ha valaki ugyanott háromszor megy át zebrán, visszafordul, majd megint. Vagy ha ugyanaz az esernyő öt helyszínen bukkan fel. Ilyenkor disszonanciát jelez.
– Vasárnap éjjel volt disszonancia?
– Ahol mindig gyűlik a város „fülzírja”: trolleybusz-végállomás, Üllői sarok, Népszínház, Nyugati aluljáró. És két hete fut élesben a Fog-of-City. Hol látsz, hol nem. „Jobb élmény.” Bizonyos köröknek fizetős, másoknak hivatkozásos.
Este Peti küldött egy zipet. Négy videó volt benne, kockára bontva. A negyediken Luca alakja. Sietett, de nem félt. A mozdulatai gyakorlottak. A vállán sárga táska, zsebében csörömpölt valami – talán csengő. A zebra után befordult a körútra, és eltűnt egy árnyékban, ami nem tartozott semmihez. Nem lámpa, nem ember, nem autó. Inkább cache.
– Nem ott vagyok, ahol látsz – motyogtam. – Vagyis: ahol látsz, ott nem vagyok.
A mondat régről ismert. A húgom halála előtti huszonnyolc percben is ilyesmit mondtam a mentősöknek, miközben az utcát magyaráztam. Akkor is volt valami, ami nem a helyén: lámpa, amely zöldet mutatott a teljes sötétben. Azóta a város nálam két szint: az, amelyik van, és az, amelyik tud úgy tenni, mintha lenne.
A Las Palmas melletti presszóban fél hétkor már árulnak tejeskávét. Ide jött be egy középkorú férfi, aki mindenkivel úgy beszél, mintha már az apjuk lett volna egyszer. A pultosnő szerint „Luca bácsija”. Kádár Győző, nyugdíjas sofőr.
– Mindig azt mondta, úgy fog eltűnni, hogy senki se veszi észre – mesélte. – Tudta, hogy ez most trend. Régen az eltűnés azt jelentette, csavarogni ment, aztán hazajött. Most meg mintha az ember képpé válna, és a kép döntene úgy, hogy nem kerül elő.
– Mivel foglalkozott?
– Szabadúszó. Online kampányok, közösségi média. Mindig volt nála laptop, a lakásban sok növény, meg az a sárga táska. Egy fiú is volt körülötte – állt meg. – Luca azt mondta, „az ex” csak üzenetben létezik.
Ekkor lépett be valaki, aki úgy nézett szét, mintha azt ellenőrizné, rajta maradt-e a város a kamerán. Fekete kabát, vékony csukló, az ujjai sarkon dobolnak. Megjegyeztem. A presszóban ennyi elég egy teljes karakterhez.
Aznap este felhívott valaki. A vonal túlsó végén a levegő vizesebb, a csend elnyúlt, mint amikor valaki halkan sír, de nem engedi ki a hangot.
– Ne keress – mondta egy női hang. – Nem vagyok ott, ahol látsz. És ahol vagyok, azt te nem találod meg, mert nem akarod, hogy megtaláld.
– Luca?
– Nem. De ha segíteni akarsz, állj meg a tükörnél, és ne fordulj meg.
A fürdőszobai tükör elé álltam. Nem fordultam meg. A saját arcom mögött a tükröződő ablakban a város lassú screensaverként vándorolt, a fények mind kicsit más irányba tartottak. A szemközti könyvtár ablakában mintha valaki nézett volna: fekete kabát, vékony csukló. A háttér zajának embere.
A küszöbön papírzacskó. Benne csengő. Az a régi, bringára szerelt fajta, amely úgy szól, mint egy gyerekkori délelőtt. Mellette sárga post-it: „7.”
Eszembe jutott egy korábbi interjúm: egy nő a bántalmazó kapcsolatából „hét apró gesztus” segítségével lépett ki. (1) időzítés, (2) zaj, (3) ismétlés, (4) közös nevező, (5) türelmi idő, (6) kapu, (7) csengő. Luca mintha ugyanezt csinálná a várossal: apró, alig észrevehető változtatásokkal. A város pedig – ha elég sok apró eltérés gyűlik – elveszti a fonalat.
Másnap Bence üzent: „A rendszer billent. Valaki hozzáfért. Nálunk nem. Náluk.” Tudtam, hogy a Vigyázz Rám koordinátoraira céloz.
– Van egy ex – írta Peti később. – Privát üzenetek kiszivárogva. Nem az ex szivárogtatta; túl szépen rendezett az időrend. Ezt a harag nem csinálja. Ezt a rend csinálja.
Az üzenetekben Luca arról írt, mikor nem látszik. A sárga táska neki jel. A hetedik csengő. A fogmosó pohárnak mindig jobb oldalt kell állnia. Az ex kérdezte, ez OCD? Luca azt felelte: „Nem. Térkép.”
A térképet végül a saját lábam rajzolta meg. Éjjel az Üllői sarkon álltam, a zebra szélén. A buszvezető, pocakos, szemüveges, a karján tetoválás: „Anna. 2003–2011.” Rám köszönt.
– Ugyanazok jönnek-mennek, csak az arcuk cserélődik – mondta. – Olyan ez a város, mint egy kártyapakli. Te is láttad már minden arcodat. A történet marad.
– Vasárnap éjjel?
– Egy lány átszaladt a zebrán, vissza, megint oda, megint vissza. Nem bolond volt. Ellenőrizte, hogy számolja-e valami. És valami számolta. A harmadiknál úgy villant a lámpa, mint mikor a gép tömböket ad össze. Aztán eltűnt.
– Hova?
– Nem a hova a kérdés – felelte. – Hanem a mikor. Néha később látszanak. Néha korábban. Rossz film vágása. A csempészeknél láttam ilyet régen: a kamera fél perccel később mutatta azt, ami történt.
Otthon a csengőt megnyomtam. A hangja már nem délelőtt, hanem kora alkony lett. Rájöttem: a csengővel időt jelöl. A szomszéd szerint Luca az ablakában is tartott csengőt. Ha megnyomta, a galambok felrebbennek. Ha fél perccel később nyomta, a negyedik emeleti árnyék mozdult. A város visszacseng.
A postás hozott áttörést. Címzés nélküli barna boríték. Benne fekete-fehér fotók. Az elsőn Luca a Népszínház utcánál. A másodikon ugyanott, de a táska nélkül. A harmadikon ugyanaz a zebra, de Luca helyett én állok ott. Ugyanabban a kabátban, amelyről azt hittem, csak én tudok. A negyediken ismét Luca, a szeme helyén üres fény. A boríték alján cetli: „Nem ott vagyok, ahol látsz.”
Nem aludtam. Fölmentem a tetőre. A szél fehér zajt fújt. Percekig álltam, aztán valaki mellém lépett. Nem volt sötét, és mégis úgy jelent meg, mintha a sötétből jönne.
– Luca vagyok – mondta.
– Nem kell hangzania – feleltem. – Elég, ha vagy.
– Nem ott vagyok, ahol látsz – mosolygott. – Gyere le. A tető közel van a mondatokhoz.
Az udvaron Luca felhúzta a kaput. Most nyikorgott – első alkalommal hallottam. Vagy eddig nem figyeltem.
– Nem akarok hősnő lenni – mondta. – Nem akarok rendőrségi aktát vagy posztot, amely alatt idegenek vitatkoznak rólam. A Vigyázz Rám nem a segítségről szól, hanem arról, hogy a város modellezni tudja: hogyan tűnik el az, akinek elege van. És ezt el lehet adni.
– Az ex?
– Katalizátor. Ő hangos. A város csendben figyel. Én pedig betanultam a mozdulatokat. Időzítés. Zaj. Ismétlés. Közös nevező. Türelmi idő. Kapu. Csengő.
– Miért hívtál?
– Mert kell valaki, aki szavakkal meséli el. Nem akarok úgy eltűnni, hogy csak a csend maradjon. De visszajönni sem fogok. Kijártam egy ajtón, és becsuktam.
– Biztonságban vagy?
– Relatíve. Amíg a csengő a zsebemben van, és amíg én döntöm el, hol és mikor vagyok. És amíg te nem írsz többet annál, amit kérek.
– Mit kérsz?
– Időt. Két napot. Amikor megírod, ne a vért írd, hanem a vér hiányát. Ne a sikolyt, hanem azt az előtte lévő horkantást, amiből a sikoly lett volna. Ne trenddé tedd a nevemet. Csak adj ajtót annak, aki falnak lát mindent.
Megígértem. Luca pendrive-ot adott: logok, képernyőmentések, metaadatok, újra és újra ugyanott villanó sötét. Két nap múlva pontban délben kiment a cikk. Eszter azt mondta: „Éljen az időzítés.” Peti: „A csengőt tedd vissza a borítékba.” Bence: „A Fog-of-City-t lekapcsolták. A PR szerint sosem volt.”
Hazafelé a Las Palmas előtt megint ott állt a fekete kabátos férfi. Nem csinált semmit. Olyan volt, mint a zenében a visszatartott dob. Rám nézett, a kabátja ujját igazgatta, mintha azért lenne, hogy valakinek a hiánya beleakadjon a mozdulatába.
Másnap ismeretlen szám hívott.
– Megígérted, hogy nem írsz többet – mondta a női hang. – De ezt még meg kell írnod. Ne gyere ki.
Nem mentem. A tükör előtt álltam, a fények milliméterrel odébb álltak. A falon a képek a lélegzetemre mozdultak. Megnyomtam a csengőt. A város nem csilingelt vissza.
A poszt alatt hatszáz hozzászólás gyűlt. Az első száz: „Miért nem a rendőrségre megy?” A második száz: „Bezzeg a férfiakat senki se keresi.” A harmadik: „Az okosváros a lelkünkre kísérlet.” A negyedik: „Szép stílus.” A többi: „Töltsd fel a pendrive-ot.” Az internet mindig ugyanazt mondja, csak más szavakkal.
Két nap múlva Luca nyomtalan maradt. Új plakátok kerültek ki. A fotón a mosolya már kevésbé a szemzugból indult. A QR-kód ugyanaz, a „ne a rendőrséget” halványabb. Eszter azt mondta, innentől nincs történet. Szerintem most kezdődött.
Éjjel valaki lassan megnyitotta az ajtómat. A küszöbön nem jött át. A küszöb határ. A fény csíkban gyűlt alatta. Mindkét fél azt gondolta, a másik lép előbb. Aztán becsukódott. A csengő a zsebemben megcsendült, pedig nem nyomtam meg.
Reggel a villamoson hiányzott a plakát. A ragasztó halvány téglalapja a fémen még ott maradt. A Las Palmas falára új graffiti: „Nem ott vagyok, ahol látsz.” Az egyik „nem” elkenődött.
Bence írt: „A logokban egy Nóra nevű felhasználó háromszor kérdezett rá ugyanarra az adatra, amit soha nem kért le. Disszonancia. Vigyázz.”
Megnéztem. Modul: „Kádár – Árnyékprofil”. IP: az én lakásom. Időpontok: hétfő 2:14, kedd 2:14, szerda 2:14. Én abban az időben aludtam – legalábbis ezt mondtam magamnak. Megnyomtam a csengőt. Olyan hangja volt, mint egy lifté. Valahol fent megállt valami.
Peti képernyőmentést küldött: Népszínház utcai kamera, a zebrán valaki. A kabát ugyanaz. A haj a füle mögé tűzve. A táska sárga. A sarokban meta: „Felhasználó: KádárLuca_uj”.
– Összevágás – tiltakoztam.
– Nem vágás – mondta Peti. – A meta ritkán hazudik. És a fények… – elhallgatott.
Este újra hívás.
– Nem késtél le semmit – mondta Luca. – Amit meg kellett írni, megírtad. Amit meg lehet élni, megéltem. Ami elmondhatatlan, úgyse mondanánk el.
– Miért hívtál?
– Elbúcsúzni. És hogy tudd: nem én tűntem el. Te tűntél el onnan, ahol voltál. Most az a hely nem tud rólad semmit. Ez nem a város hibája. Döntés. Közös nevezőnk, hogy a döntéseinkből élünk. Én ajtót csináltam a falra. Te szavakat. A szavak néha erősebbek az ajtóknál. De néha az ajtók erősebbek.
– Hol vagy?
– Nem ott, ahol látsz – nevetett halkan. – A többi már topográfia.
Letett. A csengő elhallgatott. Az ablakban a város visszaállt milliméter-pontos fényekre. Leültem, és elkezdtem írni ezt a történetet.
Másnap Eszter egy borítékot tolt elém. A Vigyázz Rám logója és egy rövid üzenet: „Köszönjük a közreműködését a pilot sikeres lezárásában. A szolgáltatás új neve: Szabad Kilépés. Kiemelt partnereinknek exkluzív hozzáférés.” Alatta egy NDA.
– Ezt alá kellene írni – mondta Eszter. – Kinyitja előttünk a várost.
– Vagy bezár – feleltem. – Attól függ, melyik oldalról nézzük az ajtót.
Hazafelé menet a presszóban a bácsi épp a csészéket rendezte.
– Látta a videót? – kérdezte.
– Melyiket?
– Ahol a lány mosolyog, de a mosoly két milliméterrel mellé áll. Aki így mosolyog, az már fél úton van az eltűnés felé. Kifelé a történetből.
Aznap este elhatároztam, hogy nem nyomok meg semmilyen csengőt. Leültem, és végiggondoltam a hét gesztust. Időzítés: mikor publikálok. Zaj: mennyi mindent hagyok ki. Ismétlés: milyen ritmusban térek vissza ugyanahhoz a mondathoz. Közös nevező: ki az olvasó. Türelmi idő: mennyi csendet engedek a bekezdések közé. Kapu: milyen szavakat választok ajtónak. Csengő: mi jelzi a váltást.
Aztán megírtam a második cikket – magamnak. Nem publikálásra. Arról szólt, hogy a városok akkor is működnek, ha már régen nem a lakóik írják a szabályokat; és hogy az eltűnés nem romantika, hanem logisztika. Hogy a szabadság ára az, hogy valahonnan hiányzunk.
Reggelre döntöttem: nem írom alá az NDA-t. Eszter fújt egyet, aztán vállat vont. „Lesz másik pilot” – mondta. Mindig van másik pilot.
Délután a postaládában újabb fotó: a zebrán én állok, de a háttérben a könyvtár ablakában Luca áll. A szeme most a helyén van. A képaláírás: „A város addig őrzi, amíg nézik.”
Este, amikor a villamoson megint azt a fényes fémcsíkot bámultam, ahol a plakát ragasztója halvány téglalapot hagyott, megszólalt mellettem egy fiú:
– Maga írta azt a cikket? – kérdezte zavartan. – Az anyukám azóta nyugodtabb. A nővérem két éve tűnt el. Most először érzem, hogy ebből nem bűnbak, hanem történet lett.
– A történet nem ártatlan – mondtam. – De néha kevésbé bánt. Ad valamit a hiány helyére. Egy ajtófélfát legalább.
A fiú bólintott, és a következő megállónál leszállt. A villamos csilingelt. Régen szerettem ezt a hangot. Most eszembe jutott a zsebemben némán pihenő csengő. Nem nyúltam hozzá.
Éjszaka üzenet érkezett – feladó nélkül: „Köszönöm a csendet a sorok között. Ez volt a hetedik.” Utána egy .log fájl, három sorral: door=open
, bell=off
, city=hold
.
A húgom fotóját néztem a falon. Nem az eltűnése jutott eszembe, hanem az a huszonnyolc perc közti idő, amikor még kerestük, és a világ egyszerre volt teli és üres. Akkor értettem meg, mi az, amit Luca tanított: hogy a történet attól történet, hogy van benne kapu. Hogy lehet menni valamerre – még ha nem is ugyanarra mindenkinek.
Másnapra eltűnt a graffiti is a falról. A helyén tiszta vakolat, túl tiszta. A tisztaságnak is van zajszintje. A Las Palmas előtt egy idős asszony állt, a kezében szatyor. Azt kérdezte tőlem, hogy tudom-e, hol lehet kulcsmásolót találni. Mondtam, hogy tudom. Elmagyaráztam. Aztán megkérdezte, hogy vajon az a csengő, amit a földön talált, számon tart-e valakit. „Az én férjem mindig csöngetett, amikor hazaért” – mondta. „Mostanában csend van.” Elmosolyodtam, és azt feleltem: „A csengő nem tart számon senkit. Az emberek tartanak számon egymást.”
Este, mielőtt lefeküdtem volna, kikapcsoltam a telefonom minden értesítését. A csendben hallani lehetett a szomszéd falióráját. A mutató minden egészkor finoman megkoccant. Arra gondoltam: lehet, hogy végül nem is Luca tűnt el, hanem egy régi változata. És talán mindannyian ezt csináljuk, csak nem plakáttal, nem QR-kóddal, nem okosvárossal, hanem szelíden, a hét gesztus valamelyikével.
A történet itt érhetne véget, de a történetek szeretnek úgy tenni, mintha lenne még egy ajtajuk. Pár hét múlva e-mail jött: „Új szolgáltatás indul: Szabad Kilépés. Kiemelt partnereknek ingyenes tesztidőszak.” A levél alján ott virított az én privát címem is, amelyet csak a szerkesztőség és három közeli barát ismer. Töröltem. Aztán a kukából is töröltem. Aztán is. Mert a törlés is gesztus. Nem feltétlenül a hetedik, de valamelyik a hét közül.
Kimentem az erkélyre. Lent a körút nem volt különösen hangos, mégis úgy éreztem, mintha a város száz kis csengője egyszerre szólna. Talán csak a villamos. Talán csak a gondolat. Visszamentem, és kihúztam a fiókot, ahová a borítékot tettem. Üres volt. Csak egy sárga post-it maradt benne, rajta egy kézzel írt szó: „Maradj.”
Visszaültem az asztalhoz, és befejeztem ezt a novellát. Mielőtt elmentettem, még egyszer elolvastam az első mondatot. A térdemnek koppanó plakátot, a zöld filcnyomot, a „nem ott vagyok, ahol látsz”-ot. Aztán a kurzort a legvégére vittem, és tettem egy pontot. Egyetlen hangot hallottam: mintha valahol nagyon messze, a város egy rejtett sarkában, csendben megszólalt volna egy csengő. Nem volt se túl éles, se túl halk. Olyan volt, mint egy kijárat. Olyan, mint egy befejezés.
Szólj hozzá, mondd el te is a vélményed